czwartek, 23 lutego 2012

Chapati - indyjski chlebek (wersja bez drożdży)



To nie jest pierwszy na moim blogu, przepis z kuchni indyjskiej. Już wcześniej zdarzało mi się gotować "na sposób" indyjski. Moja pierwsza inspiracja była książka "Kuchnia Kryszny", którą dostałam kilka (-naście?) lat temu na Gwiazdkę. Jednak do tej pory, byly to tylko proby gotowania na indyjska modłę, bo tak naprawde nie znalam tej kuchni.
Los sprawil, ze niedawno spedzilam w Indiach troche czasu i mialam okazje przyjrzec sie indyjskiej kuchni z roznych stron. Widzialam, jak gotuje sie w lepszych i gorszych hotelach, restauracjach, na ulicach, w wioskach, a nawet na pustyni. Przyznam, ze moje wyczucie indyjskiej kuchni bylo dobre. Smaki bardzo podobne, chociaz niektore skladniki sa w naszym kraju nie do zdobycia. Na przyklad chlebek chapati (czyt. ciapati), o ktorym jest moj dzisiejszy wpis, smakuje w Indiach nieco inaczej. A to za sprawa specjalnej maki, ktora w naszym kraju nie jest ogolnodostepna. Byc moze uda mi sie ja kupic w jakims specjalistycznym sklepie, lecz poki co, pieke chlebki z naszej polskiej maki pszennej.
Przyznam, ze dopiero przy trzeciej probie moje chlebki zaczely sie "nadymac", jak trzeba, ale te ktore nie byly ani takie ksztaltne, ani "puchate" tez byly smaczne, wiec sie nie zrazajcie, jesli nie beda chcialy wspolpracowac ;) Chapati, to najprostszy, najtanszy indyjski chlebek, jadany W Indiach na codzien. Najlepszy jest pieczony w piecu tandoori, na "zywym" ogniu.

Ja, przy pierwszej probie, podalam moje chapati z ziemniaczanym curry. Niestety curry zniklo rownie szybko, jak sie pojawilo i nie zdazylam zrobic zdjecia. Jednak zamierzam znow je zrobic i obiecuje, ze nie pozwole tknac, poki nie pstrykne fotki.
Poki co, proponuje pocwiczyc robienie chapati :)



Składniki chapati:


1 szklanka mąki (chlebowej typ 750 albo sitkowej typ 1400 i pszennej typ 500 w stosunku 2:1)
2-3 łyżki oleju
1/4 łyżeczki soli
woda (tyle, ile ciasto 'zabierze')

olej lub klarowane masło (ghee) do smarowania gotowych chlebków

Sposób przygotowania chapati:


Wszystkie składniki połączyć i przez kilka minut intensywnie wyrabiać, aż uzyskamy gładkie, dość miękkie ciasto. Następnie uformować z niego kule, przykryć i odstawić na pól godziny, żeby odpoczęło. Po tym czasie podzielić je na kawałki i uformować z nich kuleczki wielkości piłek golfowych. Spłaszczać w dłoniach i wałkować okrągłe placuszki. Smarować je z jednej strony roztopionym ghee, ponownie wyrobić, rozpłaszczyć i jak najcieniej rozwałkować.
Piec z obu stron  po jednym na raz, na suchej patelni, do momentu, aż pojawia się małe bąbelki i chlebek przestanie wyglądać na surowy.
W czasie pieczenia trzeba potrząsać patelnią, żeby bąbelki pojawiały się równomiernie. Po tym czasie opiekamy chlebek nad płomieniem trzymając metalowymi szczypcami.
Powinny pojawić się duże bąble, lub (tak byłoby najlepiej), cały chlebek powinien się napuszyć, jak balonik.
Jednak, zeby tak się stało, potrzeba pewnej wprawy. Zapewniam, ze po kilku razach wasze chlebki zaczną się nadymać, jak poduszeczki :)
Gotowe chlebki wkladać do termosu obiadowego (jeśli dysponujemy takim płaskim i szerokim) lub do garnka z pokrywką. Każdy chlebek należy posmarować ghee.

Można je podawać do rożnych rodzajów curry, zup i sosów, a także zawijać w nie (jak w tortille) przeróżne, także słodkie, farsze.
Najlepiej smakują zaraz po upieczeniu.

Smacznego :)

33 komentarze:

  1. Zazdroszczę tego pobytu w Indiach:) Chętnie też zrobię chapati, bo jadłam tylko w restauracji. Pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekne zdjęcia!
    Nie jadłam takich chlebków i kuchni indyjskiej właściwie to nie znam.

    Pozdrowienia ciepłe:)

    OdpowiedzUsuń
  3. hihi
    kiedy moja mama czy babcia robiły domowy makaron, obkrawały rozwałkowany placek tak, zeby powstał z go kwadrat. A odpady smazyły na blaszce :-) Ot, takie domowe chapati ;-)) Niektóre nawet się nadymały ;-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak robiłam, a jak mama nie widziała to na blachę kładłam już pokrojony makaron, to są smaki dzieciństwa,no to idę robić ciapati

      Usuń
    2. Hahaha, pieczony makaron :) Nie robiłam tak nigdy, ale wszystkie okrawki z makaronowego ciasta były pieczone na blasze i dosłownie się o nie biliśmy :D
      Bardzo jestem ciekawa, jak ci sie udały chapati (?)

      Usuń
  4. z NIEGO kwadrat, miało być :-)))) uzarło mi kawałek, jak to na blogu kulinarnym ;-))))

    OdpowiedzUsuń
  5. Majanko, jakzes ty sie uchowala??? :)))

    Agnieszka, moja babcia tak samo robila! I chyba wszystkie babcie swiata :) Ale to makaronowe ciasto jest zdecydowanie inne. Po upieczeniu na blasze takie chrupiace sie robilo. A ciapatki sa mieciutkie i sie rozwarstwiaja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo było raczej na pewno jajko, do chapati woda i sól

      Usuń
  6. Tyna, daj znac, jak zrobisz, bo jestem ciekawa, jakie bedziesz miala wrazenia smakowe :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witaj, Małgosiu! Bardzo mi miło, że zalinkowałaś mojego bloga, dziękuję :)) Chętnie zalinkuję u siebie do Twoich postów o kuchni indyjskiej. Są pod jakimś wspólnym tagiem?

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda wspaniale, bardzo lubię takie różne chlebki, ten mi przypomina naszą macę, musi być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest pyszny, chociaż ten indyjski jednak lepszy :)

      Usuń
  9. kurcze, szukałam przepisu na coś takiego, a tu jest :-)
    mam nadzieję, że nie pogniewasz się, gdy kiedyś zapożyczę przepis do mnie? oczywiście w moim opracowaniu :-) i z zaznaczeniem skąd wzięłam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że się nie obrażę, po to są blogi, żeby się wymieniać przepisami :) Pozdrawiam

      Usuń
  10. takie chlebi, zwane w moim rodzinnym domu "plackami z cukrem" jadało się zawsze z cukrem. Ale pychota to była mniaaaaaaaaaam

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie
    http://siostraelwa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, naprawdę??? A skąd jesteś, tzn. z jakiego rejonu Polski? Nie próbowałam z cukrem nigdy :)

      Usuń
  11. Najlepsze jest to, że zdobyłem ostatnio mąkę do chapatti, prawdziwą prosto z Indii. Zabieram się do roboty!

    OdpowiedzUsuń
  12. To wspaniale! Mam nadzieję, że chlebki sie udadzą :)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, czy mąka powinna być jakaś konkretna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O mące pisałam we wstępie i jest też o niej trochę w komentarzach ;)
      Te chlebki robiłam ze zwykłej, pszennej maki, ale jeśli masz taką możliwość, to kup specjalną mąkę do chapati.

      Usuń
    2. ... że pszenna, to wczesniej docztałam, ale to dla mnie za mało danych. Piekę chleby i jakość mąki jest dla mnie b. istotna :) - są różnego przemiału, nie wiem jaka jest oryginalna do chapati 450, 500, 650?

      Usuń
    3. A to się nie zrozumiałyśmy :) Chciałabym pomóc ale, jak pisałam, oryginalnej mąki nie miałam. Dzisiaj dopiero znalazłam dobrą ofertę i zamówiłam przez internet, więc będę mogła więcej napisać za kilka dni, kiedy ja wypróbuję.
      Myślę jednak, że z naszych mąk najbardziej przypomina ją pszenna chlebowa typ 750 i takiej najczęściej używam. Sitkowa (typ 1400) też może być, ale jest trochę za ciężka i dosypuję do niej trochę pszennej (typ 550).
      Jeżeli jeszcze wystarczy ci cierpliwości, to za jakiś czas zrobię wpis o chapatti z oryginalnej mąki.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    4. Ps. Uzupełniłam też wpis o rodzaj mąki.

      Usuń
    5. Mam jeszcze jedno pytanko, czy mogę udostępnic na FB link do dżemu dyniowo-pomaranczowego? Wlasnie go zrobilam, jest rewelacyjny :)

      Usuń
  14. To ciasto to jak na podplomyki tyle ze olej. Babcia podobne robila. Wygladaja super u ciebie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja :) Moja Babcia resztki ciasta makaronowego podpiekała nam na kuchni. Ehhhh... wspomnienia :)

      Usuń
  15. Naprawdę pięknie wyglądaja te chlebki. Mam ochotę zrobić tylko trochę się boję tego dopiekania nad ogniem. Można bez tego? Pozdrawiam. Kaja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niby można , tylko wtedy nie napuszą się tak ładnie, więc może jednak spróbuj...? Najwyżej poświęcisz kilka w imię nauki ;)
      No i koniecznie daj znać, jak poszło.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  16. Przepis jest świetny. Placki wyszły idealnie i puchły jak trzeba. Zrobiłem go na oliwie zamiast oleju, pokruszyłem ser żółty i zioła. Potem złożyłem na pół i miałem kanapki :) Może nie puchły tak ładnie ale było warto. Polecam przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, ze ci się udały :) W sumie, to za każdym razem puchną inaczej, więc nie ma się co przejmować - i tak są smaczne :)

      Usuń
  17. Maka chapatti jest przepyszna. W UK mam jej pod dostatkiem i smaze z niej nalesniki ( 3/4 chapatti i 1/4 zwyklej naszej maki pszennej), rewelacja, najlepsze nalesniki jakie w zyciu jadlam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja właśnie z UK sobie przywiozłam pierwszy raz, a teraz juz zawsze kupuję, kiedy tam jestem :) Pozdrawiam :)

      Usuń

Bardzo dziękuję za Twój komentarz :) Chętnie odwiedzę też twój blog/stronę