środa, 29 lutego 2012

Pieczona dynia.

Troche dziwna pore roku sobie wybralam, zeby zaczac snuc rozwazania na temat dyni, ale co tam - juz prawie mamy wiosne, wiec... za chwile bedzie jesień :P :D 
Odkad zakochalam sie w dyni (a moja wierna  milosc trwa juz laaata cale ;)), ciagle szukam przepisow na nowe dania, z uzyciem tego pomaranczowego zlota. Swoja przygode z dynia zaczynalam od tego, co najprostsze, czyli od slodkich placuszkow. Pozniej zaczelam eksperymentowac z zupami, salatkami, a nawet surówkami.

Jesli tylko mam mozliwosc, pieke dynie w piekarniku.
Wspaniale smakuje, jako prosty dodatek do obiadu, czy ot tak, na kanapce z twarozkiem, czy feta.
No i zupa. Zupa z pieczonej dyni jest o niebo lepsza niz z tej niepieczonej. Powiem wiecej: zupa z pieczonej dyni, to NIEBO :)

Jeszcze slowko na temat przypraw.
Dynie przed pieczeniem posypuje roznymi ziolami i/lub przyprawami, ktore dobieram pod katem tego, do czego bede uzywala pieczonej dyni.
Przykładowo: jesli ma to byc dodatek do obiadu (np. pieczonego kurczaka), pieke dynie razem z ziemniakami i(lub innymi warzywami), doprawiam sola, pieprzem, odrobina brazowego cukru, czosnkiem, galazkami rozmarynu i oliwa. Jesli mam zamiar uzyc dynie do jakiejs orientalnej zupy, posypuje ja galka muszkatolowa, cynamonem, kuminem, kurkuma albo przyprawa 5 smakow, itp.
A jezeli bede uzywala jej do deseru, posypuje ja brazowym cukrem i cynamonem. Czasem uzywam tez skorki z cytryny lub limonki i miodu.

Ja robie tak, jak opisalam, a wy robcie, jak wam fantazja dyktuje :)




Składniki:

kawalek dowolnej dyni
ulubione przyprawy (patrz wyzej)
oliwa lub/i maslo
sol, cukier

Sposob przygotowania:

Dynie umyc, osuszyc, przekroic na pol i usunac nasiona. Nastepnie pokroic ja na dowolnej wielkosci kawalki (im wieksze, tym dluzej trzeba bedzie ja piec).  Jezeli dynia jest mloda, mozna ja piec i jesc razem ze skorka. Jezeli skorka jest zdrewniala, mamy dwie mozliwosci: piec ze skorka i zdjac ja po upieczeniu, lub obrac przed pieczeniem. Pierwszy sposob gwarantuje, ze dynia nie rozleci sie w trakcie pieczenia. Poza tym skorka ma w sobie mnostwo smaku i zapachu i ja osobiscie wole piec dynie razem ze skorka.
Po pokrojeniu nalezy dynie ulozyc na duzej blasze (najlepiej, zeby kawalki nie stykaly sie ze soba), wylozonej papierem do pieczenia. Posypac wybranymi przyprawami, skropic oliwa, lekko posolic i posypac cukrem, ewentualnie dodac swieze ziola i czosnek. Nastepnie dobrze natrzec dynie przyprawami i oliwa i wstawic do nagrzanego do 200oC piekarnika, na srodkowa polke.
Czas pieczenia zalezy od wielkosci kawalkow dyni i od piekarnika. Zazwyczaj zajmuje to ok. 1/2 - 1 godz. Jesli dynia zaczyna sie zbytnio przypiekac, mozna blache luzno przykryc folia aluminiowa.

Smacznego :)

11 komentarzy:

  1. Zgadzam się, że pieczona dynia jest pyszna. Po prostu rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam, chłopaki też. Często piekę ja razem z kurczakiem i innymi warzywami. Pycha!

      Usuń
  2. No i tym sposobem mam jęzor do kolan ;-)))))

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam pieczoną dynię! I uważam, że zawsze jest dobra pora na nią:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. pod warunkiem, że jest dynia :) niestety przez większość roku nie ma :/

      Usuń
  4. Oj tak, zawsze jest dobra pora, pod warunkiem, ze uda sie zdobyc dynie :) Swoja droga zastanawiam sie, jak to jest... dynie mozna spokojnie przechowywac az do wiosny, a w sklepach jest tylko jesienia. Nie oplaca sie...?

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie właśnie się upiekla :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zazdroszczę :) zjadłabym taka prosto z piekarnika, mniam!

      Usuń
  6. O Boże to ma być 200 stopni!!! W gazecie przeczytałem, że piecze się w 140 i już siedzi w piekarniku od 1,5 godziny i dalej twarda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie musi, ale faktycznie - szybciej się upiecze jeśli temperatura będzie wyższa. Ja wole piec w wyższej, bo szybko się upiecze, a nie wysuszy.

      Usuń

Bardzo dziekuję za komentarze :) Będę wdzięczna, jeżeli nie będziesz komentować anonimowo :)