niedziela, 17 lipca 2016

Tosty z batatów i zakupy u Jamie'go Olivera


Przepis o tyle genialny, co prosty. Ostatnio dosłownie podbija internet i, muszę przyznać, moje serce też podbił :) Dla mnie, to odkrycie ostatnich tygodni, kolejny sposób na zastąpienie czymś pieczywa.
Jednak, nie oszukujmy się, pieczywa nie da się zastąpić. Jednak na szczęście da się wymyślić niejeden substytut, a niektóre (jak ten) są naprawdę genialne.

Jeśli o mnie chodzi, to "tosty" z batatów naprawdę mnie urzekły i wypróbowałam je już w wielu różnych kombinacjach. Najbardziej lubię takie 0.4 - 0.5 cm grubości, średnio wypieczone, lekko twardawe.
Tostując trzeba uważać, żeby ich zbyt mocno nie przypiec. Zbyt cienkie też nie będą najlepsze, bo mogą się rozpaść i ciężko je będzie wydobyć z tostera. Ja zazwyczaj opiekam je jakiś czas, następnie odwracam i piekę ponownie.
Niestety nie ma innej drogi, tylko uczyć się metodą prób i błędów, do czasu, aż osiągniecie zadowalający rezultat :)

Dla tych, którzy nie posiadają tostera też jest dobra wiadomość: plastry batatów można (po skropieniu oliwą) piec w piekarniku.

***


Propozycji podania jest mnóstwo, praktycznie nie ma żadnych ograniczeń - chyba, że zabraknie nam wyobraźni. Nadaje się wszystko, co położylibyście na zwykłą kanapkę. Ja zazwyczaj jeszcze ciepłe smaruje masłem kokosowym (chyba, że wierzch smaruję jakąś pastą).

Wypróbowane i polecane przeze mnie batatowe kanapki, to:
- z guacamole i plastrami pomidora
- z awokado i jajkiem w koszulce
- z awokado i szynka parmeńską
- z hummusem i warzywami, posypane sezamem
- z pesto
- z tapenadą (pastą oliwkową)
- z pieczoną papryka i serem (np. kozim)
- z wędzonym łososiem, ogórkiem, koperkiem i sokiem z cytryny
- z twarożkiem i rzodkiewką (pomidorem, ogórkiem, papryką)
- z pastą jajeczną i warzywami
- z pasta z wędzonej ryby
- z pasta fasolową i warzywami
- z pastą z tuńczyka
- z pastą z pieczonego kurczaka (lub z kurczakiem z majo i musztardą + warzywa)
- z szynką, serem, warzywami - jak zwykła kanapka
I na słodko:
- z masłem orzechowym i bananem (i/lub dżemem)
- z masłem orzechowym (migdałowym) i malinami (truskawkami, borówkami)
- z nutellą i owocami

Lista wciąż nie jest zamknięta, jeśli znacie jakieś ciekawe sposoby podania, chętnie dodam je do mojej listy.

Podczas opracowywania tego wpisu niestety zabrakło mi czasu na opisanie moich zakupów u Jamiego Olivera, dlatego postanowiłam, że poświęcę temu osobny wpis.
Zatem, już wkrótce na blogu opis moich krótkich wakacji na angielskiej wsi, zwieńczonych lunchem w jednej z restauracji Jamie Oliviera i tego, co lubię najbardziej, "kulinarnych" zakupów w tym fantastycznym miejscu.
Już teraz zapraszam :)

A póki co, rekordowo krótki przepis na tosty z batatów.

Jak zrobić tosty z batatów (słodkich ziemniaków)?

Składniki:
1 dość duży batat (należy uwzględnić wielkość tostera)
opcjonalnie: olej lub masło kokosowe (może też być oliwa z oliwek lub zwykłe masło)
dowolne dodatki (patrz wyżej: wypróbowane i polecane przeze mnie)

Batata należy dokładnie wyszorować i pokroić wzdłuż, w plastry o grubości ok. 0.4 - 0.5 cm.
Włożyć przygotowane plastry do tostera i piec, aż zmiękną i (ewentualnie) lekko się przyrumienią. W połowie czasu pieczenia należy je odwrócić i ponownie zapiekać.
Ja w swoim tosterze ustawiam czas na 5, odwracam "tosty" i ponownie ustawiam toster na 5. Jednak uprzedzam, że każde urządzenie jest inne i czas pieczenia trzeba dobrać indywidualnie.
Po wyjęciu układam na kratce, żeby odrobinę odparowały i jeszcze ciepłe smaruję masłem kokosowym lub oliwą. Nakładam ulubione dodatki i voila!

Smacznego :)

 *** zdjęcie ze strony thehauterfly.com

2 komentarze:

Bardzo dziękuję za Twój komentarz :) Chętnie odwiedzę też twój blog/stronę