czwartek, 13 stycznia 2011

Żurek na maślance

Już drugi raz tutaj jadłam żurek na maślance. Coś pysznego!
Postanowiłam (jak to ja ;)) zapytać kucharza o przepis. Oczywiście najpierw mi powiedział, że konkretnego przepisu nie ma, a później, że gotuje takie duże ilości, że nie umie mi podać proporcji.
Oczywiście nie zraziłam się tym, bo ja z tych, co to wchodzą oknem, kiedy ich drzwiami wyrzucą. Pogadaliśmy sobie i... oto rezultat.
Dla ciekawskich, trochę o historii żurku

Składniki:

litr maślanki
pół szklanki śmietany *
zakwas żuru (w zależności od tego, jaki jest kwaśny, ok. szklanki)
ok. 25 dag ugotowanych ziemniaków
15 dag wędzonego boczku
20 dag dobrej kiełbasy wędzonej (np. śląskiej, toruńskiej)
2 cebule
3 ząbki czosnku 
majeranek
liście laurowe, ziele angielskie
sól, grubo zmielony (lub utłuczony w moździerzu) pieprz

Maślankę przelać do garnuszka, postawić na  małym ogniu i doprowadzić do wrzenia tak, ażeby powstała serwatka. To, co się zetnie (na wierzchu) odcedzić, a serwatkę przelać do garnka, w którym będziemy gotować zupę. Cebulę i czosnek obrać. Boczek, kiełbasę i cebulę pokroić w grubą kostkę, czosnek drobno posiekać. Podsmażyć na patelni (ale nie rumienić) cebulę i obie wędzonki. Dorzucić ziele angielskie (kilka kulek) i listki laurowe (3-4). Pod koniec smażenia dodać czosnek. Po podsmażeniu, tłuszcz z patelni odlać.Odcedzony z tłuszczu boczek, kiełbasę, cebulę i czosnek przełożyć do maślanki, dodać ziemniaki (pokroić je w kostkę) i wszystko zagotować. Wlać zakwas na żurek i po chwili śmietanę. Na koniec przyprawić solą i pieprzem.


* śmietana, w oryginalnym przepisie, jest słodka i tłusta, 36%, w ilości nawet 1 szklanki.
Jednak dla dbających o zdrowie proponuję mleko wymieszane pół na pół z jakąś chudszą śmietaną. Polecam śmietanki do kawy, 4.5%, ewentualnie 7%, których sama używam.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Bardzo dziękuję za Twój komentarz :) Chętnie odwiedzę też twój blog/stronę